Webshop-evolúció

A kiszervezett logisztika aranykora

 

40 évvel ezelőtt indult el hódító útjára a világon az online kereskedelem, melynek evolúciója mára hatalmas kihívás elé állította a webshopok és internetes kereskedések vezetőit. Ez a logisztika (a szállítmányozás, a raktározás) szerteágazó feladatainak kiszervezése.

 

Mivel az elmúlt években a digitális transzformáció kapcsán a logisztikai szolgáltatások modelljei is drasztikusan megváltoztak, a vásárlók szeretnének minél hamarabb a megrendelt termékeikhez kifogástalan állapotban hozzájutni, másrészt maguk a webshopok megszabadulni a logisztikával járó meglehetősen bonyolult feladatoktól. Megspórolva a raktározással és csomagolással, címkézéssel és szállítással, valamint a visszárukezeléssel és számlázással (nem feledve a vevői panaszos ügyintézést sem) járó kihívásokat igénylő ügyintézést is.

Az online szolgáltatók viszont eleinte ódzkodtak attól, hogy külső partnerekkel végeztessék el a logisztikai feladatokat, hiszen ez egy bizalmi szolgáltatás lenne, a szolgáltatónak speciális gépekkel, személyi apparátussal és megfelelő objektumokkal is rendelkeznie kell. Az áttörést a pandémia évei és a növekedésük kényszerítette ki. Egy -egy webshop előbb vagy utóbb eljut abba a fázisba (pontosabban növekedési krízisbe), amikor is megjelenik logisztika feladatok kiszervezésének az igénye, ezt meg nem lépve ugyanis csökkenni fog jövedelmezősége és gyengébb minőségben tudja már csak ellátni a saját és ilyen jellegű részfeladatait is.

Így vált az utóbbi évek egyik trendi kifejezésévé a fulfillment az online kereskedelemben. Ez egy olyan szolgáltatást jelent, amikor a webáruház minden logisztika gondját leveszik a kereskedők válláról (se csomagolni, se raktározni és szállítania sem kell már). Ez gyakorlatilag azt eredményezte, hogy bárki nyithat jelentősebb beruházások nélkül is ma már webshopot. A fulfillment lényege a logisztikai központ (a raktárépület), ahol akár több száz webáruház készletét tárolják és ahonnan a megrendeléseket teljesítik. A legújabb webshoplogisztikai trend már a 4PL, vagyis a Fourth Party Logistics Services Provider, ahol a webáruház operatív működésébe teljesen beintegrálódik egy külső részvevő, megvalósul a teljes logisztikai outsourcing folyamat.

Egy gyors és megbízható 4PL szolgáltató ma már megfelelő fulfillment tapasztalattal rendelkezik, meg van a szolgáltatásához megfelelő humán erőforrása és tehergépjármű parkja, ami skálázható is, illetve kortárs IT háttérrel és komoly likviditással is rendelkezik. A kulcs a legtöbb esetben a könnyen integrálható logisztikai szoftverek megléte, mellyel a webshopba érkező megrendelések automatikusan beérkeznek a 4PL szolgáltató rendszerébe is. A legnagyobb előnye ennek a megoldásnak az, hogy a teljes ellátási láncot kezelni tudják, a 4PL szolgáltató mindent megold szinte a kereskedő helyett. Vagyis a logisztikai folyamatok teljes monitorozására képesek, melyek kiterjednek a vevők teljes ellátási láncára. A fejlődés nem állt meg, mert a kiszervezés legújabb változata is hódít, már itt az 5PL is.

 

Fotó: forrás Pixabay