Az önvezető autók jövője

Hozhat-e egy autó etikai döntéseket?

 

Ma már nem az a kérdés, hogy az autonóm közlekedésé lesz a jövő, hanem az, hogy mikor. A legnagyobb autógyártók 2020-ra ígérték az autópályákra az önvezető rendszereket, de úgy tűnik még legalább pár évtized kell a tökéletes fejlesztésekhez. Nemcsak technikai, de jogi és filozófiai kérdéseket is felvett az autonóm autózás, melyeket meg kell még oldani előtte.


Manapság az önvezetés legnagyobb élharcosa az autóipari szereplők közül a Tesla, de az ő autonómiájuk is még csak a második fokozatúnak (vagyis részben automatizált megoldásnak) nevezhető jó indulattal. Elon Musk a Giga Berlin nyitóünnepségén is csak még ígérte a Tesla FSD, vagyis a teljes önvezető rendszerük Európába érkezését. Az autóiparban a legfontosabb szempont a gyártás során egy új típus bevezetésénél mindig a biztonság. Az ICT-szektorban viszont a szoftveriparban megszokott sokkal lazább metódusok uralkodnak, egy béta-verziójú szoftvert is megnyithatnak már a közönségnek (a felhasználók tesztelik élesben a szoftvert), ezzel csökkentve a piacra kerülés idejét, és lefaragva a drága tesztelést. Ezért az autógyártók eleve gyanúperrel kezelik az információtechnológiai szektorból érkező gyártókat, hiszen ők négy keréken guruló szoftvert, vagyis elektronikus architektúrát fejlesztenek a gépjármű alapokra. Érthető tehát a két koncepció közti antagonisztikus ellentét, így a várva várt autonómia is halasztódik a hiányos biztonsági háttere miatt. Egy-egy baleset ugyanis a társadalmat elriaszthatja és gátolhatja így az autonóm közlekedés elterjedését.

Kinek az életét mentse meg az önvezető autó?

Az önvezető autók fejlesztése kapcsán az egyik legfontosabb olyan szabályok megalkotása, melyek alapján a bennük lévő mesterséges intelligencia még jónak mondható módon tud dönteni éles forgalmi körülmények között. Nagyon fontos, hogy az algoritmus ami alapján a gépjármű dönt milyen emberi preferenciák alapján lett kódolva. Az MIT kutatói már 2016-ban ezért bele is kezdtek egy online kutatásban, hogy létezhet-e globális etikai döntés vagy sem. A Moral Machine névre keresztelt projektben az önjáró autókra váró döntési helyzetekben tudták a felhasználók kiválasztani a szerintük jó választásokat. Olyan kérdésekre keresve a választ, hogy ha baleset történt, akkor ki élje túl, a babakocsis anya vagy az idős nyugdíjas, a zebrán átkelő család vagy egy macska. A cél az volt, hogy milyen etikai normák alapján programozzák az autonóm járműveket majd a jövőben, amikor emberi életekről kell dönteniük tizedmásodpercek alatt. Az eredmények magukért beszéltek, a leginkább védendő a csecsemő, vagy a több ember élete, az idősebb áldozat elfogadhatóbb volt, a macska bármikor feláldozható.

Az önvezető autók kapcsán a másik probléma az, hogy a közlekedésben már annyira biztonságosak lehetnek, ami frusztrálhatja a hagyományos járművek sofőrjeit, agresszivitást váltva így ki belőlük. A gyártók így már kísérleti projekteket hoztak létre, hogy a két vezetési stílust összeegyeztessék (Toyota roadmanship projekt). A cél minél kevésbé lógjanak ki a sorból majd az önvezető járművek viselkedésükkel, hogy jobban integrálhatóak legyenek a közúti forgalomba. 

Fotó: forrás Pixabay